måndag 26 januari 2009

Vargspår utanför Emma o Tomas hus, Säby, Kil ....



Ja vi satt där och drack kaffe o pratade om hur mysigt och nära naturen de bor. Avskilt och mysigt. Tänk vad spännande att få se en varg eller björn. Eller bara ha älgarna, rådjur och rävarna runt knuten.

Emma som är frilansfotograf har ju nu verkligen chansen.

Kaffet var urdrucket och grabbarna 2,5 och 5 år busade som galningar. Jag hotade och sa att ska ni hålla på så där får ni klä på er och springa runt huset.

Men vi gick upp och satte på Pippi Långstrump på DVD´n.

Efter en kvart hojtade Tomas och undrade om jag kunde komma ut och kika på spår.

Jojjomän ... alldeles utanför knuten och in i deras magasin hade gråben traskat. Under dagen hade det regnat på snön, så spåren var alldeles färska.

Han/hon hade till och med efter att ha varit i magasinet alldeles utanför lagt sig och rullat sig. Helt oberörd av att folk hojtade inne i huset 10 meter därifrån...

Mysigt eller hur. Spännande ja, men om vi nu skickat ut barnen. Ja de är så skygga säger man. Men jag törs inte chansa. Känns obehagligt. Tänk om Emma får en bebis och vill ställa barnvagnen utanför fönstret. Nej glöm det. Den tiden är förbi.

Alla som bor i städerna. Hur vill ni ha det nu när vi ska utveckla turismen?
 Är det spänningsturism vi ska ha?
 Ska vi känna oss oroliga? 

Jag är inte rabiat varghatare. Tycker att de är vackra djur. 
Men jag vill att mina barn och barnbarn skall växa upp och kunna skutta runt i skogen, bygga kojor, plocka bär mm som jag och mina föräldrar gjort.

De som tycker att det är ok. Kom hit då. Ta med er bebis, flytta ut eller skaffa en sommarstuga som ni låter era barn skutta runt. 

Vargen är smart. Han är en nyfiket djur. Rätt lik oss. ( www.vargenomanniskan.se )
Planerar och kan få infall ...

Han är väldigt orädd, för vi verkar inte utgöra något hot .....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar