tisdag 13 januari 2009

- På tal om landsbygd

Kanske skulle man skriva nåt som berör landsbygden. Lite av vad jag tänkt på är om man är annorlunda på landsbygd eller i stan ...

Läste en bra krönika på chatter i NWT häromdan av en tjej som bor/eller bott i Köpenhamn. Som det verkade där så var det inte stor skillnad.

Det finns folk av olika sort överallt. Öppna glada ärliga. Avundsjuka elaka iskränkta...

Ibland får jag för mig att det finns väldigt elaka människor runt mig.
Jag är i botten ärlig och tror eller rättare trodde gott om alla. Men jag har börjat undra .... Det finns så mycket som gör att man börjar fundera.

Hade en diskussion med lillgrabben 5 år idag. Om att skoja. Han är väldigt skojfrisk och härmar och driver gärna med folk (lik pappa). Men så är han så himla känslig när han är trött, och blir helt hysterisk när man skojar tillbaka ... Så vi hade en diskussion idag att om man in i leken man ger sig får man leken tåla....

Den diskussionen skulle jag vilja ta med några vuxna också.

På tal om landsbygd.

Som markägare så får man faktiskt vara med om det mesta:

- Folk som fäller granar under elledningar som "ändå skulle ner" och tar sedan hand om virke, bygger infarter över marken med dikessrör och flera ton grus och gör sig sedan en "liten" praktisk plan.

- Flyttar staket "tillfälligt" för att inte behöva köra på sin egén gräsmatta som sedan blir permanent bara så där (det spelar inte någon roll att man påpekar att marken ingår i EU och skall skötas på ett speciellt sätt.

- Bygger ett vindskydd som råkar bli ett helt stall som råkar hamna på en gammal väg.

- Fäller en hel björkskog på sådär 30 år, för att man blivit lovad att ta lite sly för ca 13 år sen. Skogen som blivit ömt vårdad för att bli fint björkvirke och en trevlig plats att promenera i. Kommentarer: Nja köra virket till markägaren .. nja lite besvärligt ...ja det var visst några till som jag tog i höstas men de ... ja de har jag eldat upp..... tal om att betala....nej... tack nej...

- Köra fyrhjuling o cross på annans mark inga problem...

Tänk....
....om jag gjorde allt det här .... vad skulle hänt?

Flat ja det är vad man faktisk kan bli kallad... men för grannsämjan så håller man käften...

Vi gör som vi vill här .... för han är så snäll ... så han får skylla sig själv .......

Min filosofi är HUT GÅR HEM .....

Fast ibland blir jag så förbannad. Om jag gick till grannen o fällde några träd ... ja jädrar .... polisen vore här på tre minuter och sen skulle det bli reportage i NWT.....

Nej bättre att vi håller käften och håller oss på vår kant ...

Har faktiskt cencurerat en hel radda här ..... undrar om någon tänker till .....

Det här är nåt som jag gärna vill att ni kommenterar.

Suck... det lät så negativt.... spydde faktiskt ur mig en massa skit (fast en massa blev raderat).... känns bra... ska berätta om allt bra nästa gång.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar