torsdag 18 mars 2010

Dä ä Dyrt att Leva ..

Fundering: Bläckpatron kostar 129 kr (fraktfritt) när jag skickar efter på internet.
Samma kostar 229 kr i affär här.

Inte undra på att bönderna (bokstavligen gräsrötter) får dåligt betalt ...alla led dessemellan... så får konsumenten betala dyrt.

Samma sak gäller prissättning.
Exempel jag sätter ett pris på min skinnjacka.
Jag sätter ett pris där jag tror smärtgränsen till min målgrupp går.
Men jag sätter inte ett pris så alla får råd ... är jag taskig? ... Måste ju sätta ett pris där jag kan livnära mig eller åtminstone nu i början betala mina räntor ....

Ett hopp nu till "bondevärlden igen" :
Ge vissa områden vårplöjningsbidrag ... då hänger prissättarna på utsäde, gödsel på såååklart ... man sätter ett pris som man vet att den stora massan klarar.
De som inte har råd längre ... tja lägg ner ...

Samma sak med bestämmelser ... förbjud importerad soja i fodret till djuren. Vad gör vi svenskar då? Jo vi köper billigt kött från Brazilien, kött av djur som ätit den förbjudna sojaprodukten .... Bra va!?!?

Var detta nytt??

Näe ... Vi har MASSOR med bestämmelser här som vi faktiskt gärna vill följa,
för våra barn, oss själva, djuren, naturen & framtidens skull.

Men vad händer .... Billigt ä bra.... Men vad är dessa bestämmelser värda när de inte gör marknaden alldeles snedvriden ... Vi lägger ner gårdar ... Minskar vår produktion ... Man ska flytta till stan istället. Sluta köra bil. Äta importerade grönsaker & kött ...

Hallå alla konsumenter!!! Vakna och förstå att ju mer svensk mat ni köper och är villiga att betala för ju bättre är det.

Vilken soppa .... Phu ... Näe blir sååå trött... allt är sååå krångligt .....


2 kommentarer:

  1. Förstår dig om du blir trött men en dag ska du att det blir ordning på detta oxå bara dom som beslutar hur det ska va fattar vad dom håller på med,ha en bra vecka.

    SvaraRadera
  2. det är vi alla vanliga konsumenter som tillsammans kan förändra och se till att sveriges livsmedelsproducenter överlever.Köp alltid svenskt,om det inte finns tjata på din butik att de skall ta hem. Ju fler vi är som tjatar dessto bättre. Hälsningar Annika Borell

    SvaraRadera